Wanneer je binnen je onderneming vast kan stellen dat er één en ander niet helemaal naar wens verloopt is het zaak om de “schuldige” daarvoor te vinden. Wanneer dat is gebeurd kan je door het geven van gerichte feedback proberen om het pijnpunt dat zich stelt aan te pakken. Het probleem dat zich daarbij echter stelt is dat feedback helaas door veel mensen (eigenlijk het merendeel van de mensen) al snel aankomt als kritiek. Dat kan in de praktijk zorgen voor de nodige problemen. Eventueel zou het zelfs kunnen leiden tot een behoorlijk gespannen werksfeer, iets wat uiteraard niet de bedoeling kan zijn. Anders feedback geven kan dit probleem voorkomen. Hoe precies? Dat laten we je graag ontdekken middels de onderstaande informatie.
Waarom anders feedback geven?
Anders feedback geven is iets waar tegenwoordig binnen de zakelijke wereld steeds meer aandacht aan wordt besteed. Dat is ook niet meer dan normaal, want het is vandaag de dag meer dan ooit van cruciaal belang om je goede personeelsleden het respect te geven dat ze verdienen. Het geven van afbrekende feedback is dan ook helemaal niet meer van deze tijd. Uiteindelijk wil je als bedrijfsleider of als personeelsverantwoordelijke toch vooral dat het personeelslid beter wordt door de feedback die hij of zij krijgt. Om dit voor mekaar te krijgen is op een andere, meer constructieve manier feedback leren geven alleen maar als interessant te bestempelen.
Waar dien je rekening mee te houden?
Het probleem dat zich in de praktijk vaak stelt bij anders feedback geven heeft te maken met het feit dat op die manier de boodschap vaak niet helemaal goed overkomt. Dat is natuurlijk vervelend, want dit komt de efficiëntie helemaal niet ten goede, integendeel. Het is dan ook in de praktijk vooral zaak om ervoor te zorgen dat er op zo’n efficiënt mogelijke manier feedback kan worden gegeven zonder dat dit denigrerend of bijvoorbeeld te hard overkomt bij het personeelslid. Wanneer het voor jou niet helemaal duidelijk is hoe je dat nu precies kan doen is het altijd interessant om te weten dat er hier verschillende opleidingen voor kunnen worden gevolgd.
De moeite meer dan waard om het aan te leren
Anders feedback geven brengt dus duidelijk een aantal niet te onderschatten voordelen met zich mee. Het spreekt voor zich dat je er in de praktijk altijd aandachtig voor moet zijn dat het werk binnen je onderneming op een zo correct mogelijke manier gebeurt. Wanneer dat volgens jou niet het geval is mag je niet aarzelen om de werknemer daarop te wijzen. Het spreekt namelijk voor zich dat dit zomaar schade zou kunnen berokkenen aan je onderneming en dat is natuurlijk niet de bedoeling. De manier waarop je de feedback geeft kan in de praktijk echter een wereld van verschil maken. Dit kan overkomen als snoeiharde kritiek, maar het kan ook opbouwend overkomen. Vooral dit laatste is in de praktijk ontzettend interessant. Je zal merken dat je hier uiteindelijk ook het verste mee zal komen. In ieder geval benadrukt een teamtraining voor feedback ook dat het belang van op een andere manier feedback leren geven. Hier plukt ook je onderneming gegarandeerd de voordelen van.